Challenges

Hobbyvision heeft elke maand een challenge, wil je meedoen met de challenge kijk dan in de sidebar daar kun je hem altijd in vinden.
Whe have every month a new challenge . If you want to join us look at the sidebar there you can find it.





vrijdag 6 september 2024

Tasje van Stonepaper en Maremi`s Small Art

Hallo allemaal,

Je hebt hem misschien wel gezien, maar hier zou ik nog een beschrijving van maken.
Dit tasje heb ik geheel met de hand gemaakt en is van stone paper. 
Dit  is een soort papier wat je niet kan scheuren, maar wel met allerlei mediums op kan werken. 
Ook met verf en inkten gaat het prima. Het lijkt wel of er iets van plastic in zit, maar het buitenlaagje voelt wel zacht aan en is lekker stevig om mee te werken. Je kan het kopen in A3 en A4 formaat en in het verleden heb ik hier ook al eens een etui mee gemaakt. Er staat nog een ander soort tas op de planning, dus ik vind stone paper echt leuk!

Voordat ik met het versieren ben begonnen heb ik eerst het tasje in elkaar gezet want ik wist natuurlijk niet of mijn ideetje ging werken. Als ik het dan al eerst mooi had beplakt en het lukte niet was het natuurlijk jammer van mijn werk hihi...

Hoe je dit tasje kan maken zal ik hieronder beschrijven.
Maar eerst de beklede uitleg.


Dit is dan de voorkant van het tasje. 
Eerst beplakt met stukjes ricepaper van diverse merken.
Daarna de plaatjes van Maremi erop verwerkt.
Nog wat tickets van Studio Light en met een Stabillo Aal potlood heb ik wat donkere accenten aangebracht. Het geheel heb ik weer met een laagje gelmedium afgewerkt. Je kan hiervoor ook modpodge voor gebruiken. Als het maar sealt.


Aan de zijkant zitten lussen met grote D ringen er door.
Daaraan heb ik een handvat gemaakt.
Op de foto zie je nog een stuk band, maar dat heb ik vervangen door een band van stone paper.


De binnenkant heb ik voorzien van een stoffen tasje, even groot als het tasje van stone paper.
Die heb ik erin laten zakken en heb het vast genaaid.
De sluiting is een magneet die ik er omheen kon klemmen.
( geen idee waar ik die ooit vandaan heb gehaald, maar google is je beste vriend hihi)



Langs de bovenrand heb ik er parels opgenaaid. Zo is de overgang van het stoffen tasje naar het stone paper tasje mooi weg gewerkt.


En een foto van de achterkant. Die was ik helemaal vergeten te maken en ziet er dan ook iets anders uit dan de eerste foto`s 
Hier heb ik ook weer ricepaper geplakt en een grote vlinder. Op de vlinder een meisje en daarboven nog een kleine vlinder. Ook dit alles weer helemaal met een gel medium afgelakt.

En nu zal ik proberen om uit te leggen hoe je het basis tasje kan maken.

Ik heb een patroontje gemaakt op een goedkoop placemat. Deze is lekker stevig in plaats van patroon papier. Maar patroon papier zou natuurlijk ook kunnen ;)


De cirkel heeft een doorsnee van 20 cm.
De onderkant, dus de lange strook heeft een lengte van 32 cm en is 3,5 cm breed.
Dan moet je nog twee stukjes hebben voor de zijkant van 6 cm lang en 3,5 cm breed. 


Dan nog twee stukken voor de lussen.
Die zijn 3.5 breed en 8 cm lang.




Knip twee cirkels MET EEN NAADTOESLAG van ongeveer 1 cm.
Knip het deel voor de onderkant ook 1 x MET NAADTOESLAG AAN BEIDE KANTEN.
En knip twee zijkanten OOK MET NAADTOESLAG AAN BEIDE KANTEN.
  
Dan nog twee lussen ook met naadtoeslag zoals op de tekening.

( JE KAN LANGS HET PATROON MET EEN POTLOOD TEKENEN, DAN KAN JE STRAKS MAKKELIJK ZIEN WAAR JE MOET STIKKEN/NAAIEN.)

Nu vouw je de lussen. Dus de twee naadtoeslagen vouw je naar binnen. Je kan dit vastplakken met een gelmedium. Dan vouw je de lussen dubbel.
Naai nu de lussen tussen de zijkant en de bodemdelen.

LET EVEN OP OF JE DE D RINGEN NU ER TUSSEN DOET, OF DAT JE ZE OPEN KAN BUIGEN ZODAT JE HET LATER KAN DOEN.

Neem een cirkel en naar daar de lange strook met de lussen aan vast.
Wat ik heb gedaan is, alle delen met de naaimachine voorzien van gaatjes, dus geen draad er door.
Daarna heb ik de delen met de hand aan elkaar genaaid, door de gaatjes die de naaimachine heeft gemaakt. Dit scheelt een heleboel prikwerk.
Heb je geen naaimachine, dan moet je met de hand de gaatjes voorprikken b.v. langs een liniaal.

Het deel wat nog open blijft, dus de bovenkant, daar vouw je de rand naar binnen en daar maken we straks het stoffen binnen tasje aan vast.

Als je basis tasje gestikt is, dan moet je het omdraaien, dus de goede kant naar buiten.
Dit is een lastig dingetje, maar het gaat je lukken!!
Je kan hem dus gewoon in elkaar frommelen en daarna weer open vouwen.

Nu neem je een strook stevig cardstock of chipboard. Dit snijd je in stroken van 3 cm. 
Buig ze een beetje rond, en plak ze op en aan elkaar zodat je het in de binnenkant
van je tasje kan stoppen. De lengte is ongeveer 40 cm maar dit moet je even nameten.
Het strookje begint dus bij de zijkant en eindigt aan de andere zijkant en ligt dan door de bodem.
Ik heb er een splitpen in gedaan aan de zijkant om dit karton vast te laten zitten.

Het ligt dus door de zijkant naar de bodem en bij de andere zijkant weer omhoog.
Ik weet niet zo goed hoe ik dit uit moet leggen, maar je verstevigd hier dus de dikte van je tasje mee.


Hier zie je de splitpen zitten, boven de lus met de D ring.
Die heb ik dus ook door het karton gedaan. Zo blijft dat mooi onder in de tas zitten.

Nu maak je nog zo`n tasje maar dan van stof. 
Stop hem even in de stone paper tas om te kijken of het past en dan haal je hem er weer uit.

Nu ga je eerst de tas beplakken met ricepaper en leuke plaatjes.

Zet er een magneet aan voor tassen en dan ga je het binnentasje er in naaien.
Het is een hele klus, maar zo leuk!!

Als laatste kan je de parels er op naaien en er een handvat aan maken.
Ik heb hiervoor twee stroken stone papier aan elkaar geplakt met gel medium.

Zo, dat was een heel verhaal. Ik hoop dat het duidelijk is zo.
Wie weet zie ik dan nog een keer een tasje van jullie.

Mocht je er aan beginnen, dan wens ik je veel succes en plezier met het maken!!




Dan nog even de materialen:




 





2 opmerkingen:

Betha Horsmeier-Bouter zei

Super mooi en wat een leuk idee! Groetjes Betha

Marjolijn van Elsberg zei

Erg mooi, ik kende het stonepaper niet. Leuk materiaal.