Challenges

Hobbyvision heeft elke maand een challenge, wil je meedoen met de challenge kijk dan in de sidebar daar kun je hem altijd in vinden.
Whe have every month a new challenge . If you want to join us look at the sidebar there you can find it.





dinsdag 9 juli 2024

Zelfgemaakte boekjes met stof en Maremi`s Small Art





Hallo allemaal,

Vandaag wil ik jullie laten zien hoe je zelf leuke kleine boekjes kan maken.
En hierbij heb ik gewerkt met de stofjes van Stamperia en de plaatjes van Maremi`s small art.


Deze boekjes zijn leuk om zelf te gebruiken als notitieboekje, maar ook leuk om
als een kadootje weg te geven.


Het kleinste boekje is 7 cm x 9 cm.


De grootste is 15,5 x 11 cm.
De pagina`s, dat is gewoon een stapeltje printerpapier.


Het kleine boekje heeft een elastiekje om hem dicht te houden.


Beide boekjes heb ik op deze manier gemaakt.

Snijd grijsboard of chipboard of ander dun karton in de maat die je wilt hebben.
Bij het kleine boekje heb ik twee delen van 7 cm x 9,5 cm en een rug van 2 cm.
De hoekjes heb ik een beetje rond geknipt.

MAAK DE RUG NIET TE BREED,  WANT DAN MOET ER HEEL VEEL PAPIER IN ;)


De delen karton heb ik ingesmeerd met lijm, dit kan .b.v. met een gel medium zoals Creall of modpodge maar ook met gewone lijm zoals tacky glue of de glitter art glue.

De ingesmeerde delen heb ik op de stof geplakt wat ik al op maat had gesneden.
Deze maat moet dan ongeveer overal 2 cm langs de randjes groter zijn dan het karton.

De rug heb ik eerst aan 1 kant voorzien van stof wat breder was dan de rug. 
Deze delen overlappen dan de stukken karton die je er naast plakt. 
Zie de eerste werkfoto.

Zet een streepje lijm in de hoek en vouw het puntje naar binnen zoals op de bovenste foto.


Daarna doe je lijm op de lange kanten en korte kanten en in de hoekjes duw je de stof tegen elkaar.
Die opstaande puntjes knip je nu wat korter en duwt alles goed plat.

Snijd dan cardstock naar keuze en plak dat op de binnenkant.

Wil je er een elastiek omheen om het te sluiten, dan maak je eerst een gaatje in het midden van de rug.
Haal daar een elastiek doorheen met een knoopje aan de binnenkant. Dit elastiekje moet wel zo lang zijn dat het weer om het boekje past om het te sluiten.

Nu kan je het gaan beplakken met plaatjes.
En als laatste doe je er een laagje modpodge overheen.

Snijd wat printerpapier in de maat van het open liggende boekje. Vouw dat dubbel en maak het vast met een elastiekje in het boekje. 

Volgens mij heb ik het zo aardig uitgelegd, maar het is echt een beetje kijken en proberen
hoe je het in elkaar zet. Iedereen werkt weer anders.

Ik bedank je weer voor het langskomen en graag tot snel.




 


2 opmerkingen:

Betha Horsmeier-Bouter zei

Heel mooi! Groetjes Betha

bolletjelucky.blogspot.com zei

Prachtig, wat een leuk idee.
Lieve groetjes Miranda