Challenges

Hobbyvision heeft elke maand een challenge, wil je meedoen met de challenge kijk dan in de sidebar daar kun je hem altijd in vinden.
Whe have every month a new challenge . If you want to join us look at the sidebar there you can find it.





dinsdag 16 maart 2021

Boekje met zelfgemaakt leer papier

Hallo allemaal,

Vandaag wil ik jullie laten zien hoe ik van een paper bag een soort leer heb gemaakt.
Dat heb ik later verwerkt tot een boekje.


Neem de papieren zak en snijd de bodem open en 1 zijkant zodat je een groot vel papier hebt.



Dit papier ga je helemaal in elkaar kreukelen.


Dan leg je het weer open.



Nu wrijf je met een distress inkt pad over het papier met de kreukels.
Dit kan je zowel met de oxide doen als met de gewone distress inkt.
En de kleur kan je natuurlijk ook zelf kiezen.
Zelf vond ik de gewone distress wat donkerder dan de oxide.



Nu maak je het hele vel nat met de ink refresher spray


Wrijf het er in en kreukel het papier eventueel nog een beetje.


Nu ga je het drogen met een heattool of je laat het liggen.

Is het nu droog, plak het dan op een strook cardstock of kraft om het stevig te maken.
Dit heb ik gedaan met hard sealer van Joy Craft, maar je kan het ook met b.v. liquitex gel medium of mod podge of een ander gel medium. Je kan het natuurlijk ook helemaal insmeren met lijm van b.v. Dutch Doobadoo.

Heb je dit alles gedaan, dan kan je het papier gebruiken voor b.v. een omslag van een boekje.
Hiervoor heb ik de mooie stans van  Just Lou gebruikt uit de Botanical collectie.


Ik heb de basis 1 keer uitgestanst. De rillijnen gevouwen en de gaatjes
er in gemaakt waar de verbinding van het boekje door heen komt.

De bloem heb ik ook gestanst uit het leer papier en op de omslag geplakt.
Lang de randen heb ik nog wat bruine distress inkt gedaan.

Omdat het voor mij een notitie boekje moest worden heb ik een stapel printerpapier
op maat gemaakt en in het midden de gaatjes gemaakt waar ze ook in het boekje zitten.


Wil je het boekje sluiten met een elastiekje. Dan doe je van buiten naar binnen in de middelste gaatjes
een elastiek je legt er een knoopje in. Dit knoopje  zit straks onder de inhoud van het boekje.

Nu heb ik een elastiekje genomen en ben begonnen met het inrijgen en vast maken van de inhoud.
Eerst van buiten naar binnen in het bovenste gaatje.
Dan in het midden van binnen weer naar buiten.
Dan van buiten weer onderaan naar binnen. En dan nog van binnen in het midden naar buiten.
Nu kan je er een knoopje in leggen.
Hier kan je eventueel nog wat leuke bedels aanhangen.


Dan ziet het er zo uit aan de buitenkant.

Nu kan je het nog leuk versieren of je laat het zo, wat je maar leuk vind.

En wist je dat je dit ook kan doen met kraft paper ? Je krijgt dan een dikkere "leer" soort papier.
Dit heb ik een tijd terug al eens in een live uitzending laten zien.
Mocht je het leuk vinden die nog eens te bekijken, dan is dit de video:


           

En dit is het eindresultaat van mijn boekje.







De materialen die ik gebruikt heb zijn de volgende:













2 opmerkingen:

Betha Horsmeier-Bouter zei

Wat gaaf en fijn dat je het zo goed hebt uitgelegd! Groetjes Betha

grietje52 zei

wat een fijne uitleg, mooi boekje geworden,ga em zeker maken