Challenges

Hobbyvision heeft elke maand een challenge, wil je meedoen met de challenge kijk dan in de sidebar daar kun je hem altijd in vinden.
Whe have every month a new challenge . If you want to join us look at the sidebar there you can find it.





dinsdag 17 augustus 2021

Hoesje voor haakpennen met stonepaper

 Hallo allemaal,


Vandaag een hele lange blogpost.
Hierin laat ik zien hoe ik met stonepaper een bewaarmapje maakte voor mijn haaknaalden.
Maar je kan er ook best wel andere dingen in doen, bijvoorbeeld pennen/ stiften.

Ik ga het stap voor stap uit leggen.
Als eerste ben ik begonnen met het patroontje te maken.


Uit het stonepaper snijd je een deel van 42 cm x 25 cm.
Deze ril je aan de bovenkant op 4 cm en aan de onderkant op 4 en 5 cm ( vanaf de onderkant gemeten)
Dan ril je nog twee keer van boven naar beneden op 20 en 22 cm.
Dan knip je de delen weg die ik zwart heb gemaakt in de tekening hierboven.
Je kan alle rillijnen even goed vouwen en dan leg je het geheel weer open.


Op een stukje kraftsheet heb ik drie kleuren verf gedaan.
Deze verf is de Cadence hybrid acryl, in de kleuren Delano, Napoleon Blue en wit.
Met een brayer heb ik die over het stone paper gerold. Net zo lang totdat ik het genoeg vond.


Met een babydoekje ( lotiondoekje ) ben ik de verf nog wat gaan verdelen zodat het iets egaler werd.


Het grote deel ligt even te drogen en ondertussen maakte ik de sluiting.
Hiervoor heb ik een strookje stonepaper gesneden van 10 x 4 cm. 
1 kant heb ik een beetje rond geknipt.


Het grote deel was ondertussen droog en ben ik begonnen om het te versieren.
Hiervoor heb ik een vel rice paper uitgezocht.
Daar heb ik een deel van op de voorkant geplakt en een deel op de achterkant. Dus een deel links en rechts. NIET OP HET DEEL WAT OP DE TAFEL LIGT. DAT IS DE BINNENKANT.


Ik zocht nog twee kleurtjes verf uit, en deze zijn van Dina Wakley ( Ranger )
Ook een acryl verf. Dit zijn de kleuren Sky en Turquoise.


Op mijn kraft sheet ben ik deze een beetje gaan mengen met ook wat wit erbij. Deze wit is weer de Cadence. Want je kan deze gewoon door elkaar gebruiken.

Ik zocht er een leuke mask stencil bij en ben daar doorheen de verf gaan zetten.
Hier heb ik vergeten een foto van te maken.


Nadat de verf droog was heb ik het geheel voorzien van transparante watercolor ground van Daniel Smith. Dit is een transparante verf die er voor zorgt dat je er weer met water overheen kan zonder dat de ondergrond aangetast word. Dit moet je goed laten drogen, of een beetje helpen met een heattool.


En als het dan goed droog is, zette ik er wat glaasjes op.
Ik ben de techniek van Ilse erbij gaan gebruiken.
(deze is op ons YouTube kanaal te vinden onder glaasjes techniek ).


Rondom de glaasjes heb ik Derwent Graphitint waterverf aangebracht, en deze steeds goed nat 
gesprayd zodat het mooi wat ging uitlopen. Bij de techniek van Ilse word er ook nog alcohol aan toegevoegd, dan krijg je er nog leuke kringen bij, maar die wilde ik hier niet bij hebben.
Toen ik naar mijn idee genoeg waterverf om de glaasjes had, ben ik het gaan drogen.
Als het dan bijna droog is, kan je de glaasjes er af halen en verder drogen. Dan krijg je het zoals op de foto hierboven.


Met een mask en wat goudkleurige pasta heb ik er cijfers op gemaakt.


Met de Glacier paste van Nuvo heb ik er nog wat glans bijgemaakt.
Hiervoor heb ik dezelfde masks gebruikt als voor het eerste gemengde kleurtje verf.
Nu heb ik dit deel even aan de kant gelegd, en kon het goed drogen.


De volgende stap is chipboard.
Hiervan heb ik twee stukken gesneden van 18 x 14 cm.
Deze heb ik met een sponsje en de Cadence verf van de eerste stappen op kleur gebracht.


Toen het chipboard droog was heb ik er gaatjes ingeprikt in het midden, dus op 7 cm.
Ik heb op elke cm 1 gaatje geprikt. Hiervoor heb ik de handige tool gebruikt van WeR. Daarmee kan je hele mooie bindfiguren maken voor b.v. boekjes.


Dan heb ik twee chipboard delen met gaatjes. En door die gaatjes heb ik elastiek gehaald.
Dit elastiek moet niet TE strak zitten want anders kan er straks geen haakpen onder.
Laat dit nu even weer liggen en pak het grote stonepaper deel er weer bij.



Aan de onderkant komen aan de zijkanten nog wat stukjes die er een soort van bakje van maken.
Deze stukjes zijn 4 cm x 5 cm en deze ril je op 2 en 3 cm ( 4 cm is de hoogte).


Dan plak je deze stukjes aan de onderste flap.
En dan plak je het met flap en al op de binnenkant. Dan ontstaat er een soort bakje. Dit zorgt ervoor dat de haakpennen er niet uitvallen.


Pak de sluiting er bij en plak deze aan de binnenkant op de rechterkant.
Deze sluiting heb ik gemaakt met een magneet die ook voor tassen gebruikt wordt.


Aan de voorkant komt het andere deel van het magneetje.
Kijk even waar het mooi past. Bij mij moet hij iets aan de bovenkant want anders komt de
zeemeermin op het ricepaper er onder ;)


Neem de chipboard delen en plak ze in het mapje. Eentje links en eentje rechts.
De pootjes van de magneetjes zijn dan ook mooi weggewerkt.


Hier zie je de achterkant van het mapje.


En zo zit dan de sluiting en ook kan je de kleine strookjes stone paper hier mooi zien waar het dus een bakje van is geworden. Dit zit dus alleen aan de onderkant

De bovenkant vouw je naar binnen en dat zorgt er weer voor dat de haakpennen er niet uitvallen aan de bovenkant.

Als laatste heb ik langs alle randen nog wat stone effect pasta van Cadence gedaan.
Dit heb ik in een donkergrijze kleur gedaan zodat de rest mooi uit komt.


En dit is dan de voorkant van  het mapje voor mijn haakpennen.


En de achterkant


En de binnenkant. Zie je de flappen aan de bovenkant.
Die vouwen dus over de haakpennen heen.


Nog een foto waar ik een flap een beetje op heb gezet.

Zo, dat was een hele lange blogpost.
Ik hoop dat je het wel leuk vond, en dat het duidelijk is.
Je kan stonepaper met allerlei mediums bewerken, verf, inkt, pasta`s, je kan er met een naaimachine doorheen je kan het stansen, noem maar op. Maar het mooie is, het scheurt niet.
Je kan het zelfs nog wassen. Het is echt een heel mooi materiaal om mee te werken.
Je kan er tassen van maken, etuis, boek omslagen en noem maar op.

Nou, genoeg geschreven hihihi..ik zal nog even de materialen er bij zetten en dan
blijft er voor mij nog over om je een fijne dag verder te wensen!


  
     


 

   

4 opmerkingen:

Els zei

Geweldig leuk gemaakt en heel handig/overzichtelijk.
Groetjes, Els

Betha Horsmeier-Bouter zei

Prachtig! Groetjes Betha

Monique zei

Hij is prachtig Janet!

Mirjam1702 zei

Super!!